23 sierpnia 2012

Wywiad - Alex Grey



Po raz pierwszy natknąłem się na twoją sztukę, kiedy pojawiła się na albumie Toola, potem także na albumie Nirvany i Beastie Boys, natychmiast stając się wielbicielem tych dzieł na zawsze. Czy możesz powiedzieć nam coś o tym doświadczeniu i wyjaśnić co twórczego zaszło między tobą a wspomnianymi zespołami?

Manager Nirvany poprosił mnie o możliwość użycia jednego z moich obrazów zatytułowanego Pregnant Femaie do albumu In Utero.  Nigdy nie spotkałem Kurta Cobaina, jednak słyszałem, że podziwia moją twórczość i obiecał przyjść do studia następnym razem będąc w Nowym Jorku. Potem umarł.


Adam Yauch zadzwonił pytając o użycie Gai dla albumu Il Communications. Rozmawialiśmy telefonicznie kilka razy i prowadziliśmy przyjemne konwersacje kiedy wpadliśmy na siebie na buddyjskich ceremoniach i przemowie Jego Świątobliwości Dalajlamy. 

Miałem solowa wystawę w Santa Monica i Adam Jones - główny gitarzysta i założyciel Toola - wypytywał o  galerię moich grafik i natychmiast zaczął mówić o grafice albumowej. Opisał mi swoja koncepcję grafiki dla Lateralusa. Pytał o konceptualizację ustawień sceny wykorzystując moje prace do podróżowania po trasach koncertowych, stadionach na całym świecie. To było zaskakujące w tej wystawie, że moja praca dzięki naszej interakcji przyjęła się także na ostatnich dwóch albumach. Miałem również możliwość tworzenia i współtworzenia moich pierwszych dwóch animowanych projektów.

W twojej nowej książce Net Of Being znajduje się fragment poświęcony twoim relacjom z zespołem Tool. Co możesz powiedzieć o doświadczeniach z Maynardem i jego zespołem, jeśli chodzi o partnerstwo artystyczne?

Faktycznie moim przekonaniem jest, że to gitarzysta prowadzący Adam Jones założył zespół Tool. Adam zobaczył moje prace na wystawie w Santa Monica i nawiązaliśmy relacje, które w efekcie wyeksponowały moje prace dosłownie na całym świecie. To było wspaniałe i zmieniające życie doświadczenie, za co jestem bardzo wdzięczny.

Twoja sztuka przemawia do mnie o duchowym i kosmicznym znaczenia życia i duszy. Czy duchowa strona Twojego życia uczestniczy w sztuce? 

Allyson i ja możemy powiedzieć, że sztuka jest nasza religią. Sztuka jest najstarszą istniejącą tradycją religijną i obejmuje wszystkie święte ścieżki. Każda wielka tradycja mądrości  objawia sztukę sakralną w wielu różnych dziedzinach: malarstwo i rzeźbiarstwo, architektura, przedstawienie, taniec, muzyka, poezja... Uważamy, że każdy dzień kiedy malujemy jest dobrym dniem.

W twojej sztuce, z szerszej perspektywy wyższej inteligencji wszechświata, zastosowałeś wielowymiarowość w ważnych momentach życia człowieka jak modlitwa, medytacja, narodziny. Jakie masz przemyślenia na temat tworzenia i innego życia we wszechświecie?

Niektóre moje obrazy przedstawiają rentgenowski obraz autonomii człowieka w tym ciało świetliste, akupunktury, aury, czakry, pranę, formy myślowe, symbole, archetyp wirów, światło świecące poza ciałem. Inne życie we wszechświecie? Prawdopodobnie. Dowody z całą pewnością tego nie ustaliły na ten moment, jednak nauka może być bliska weryfikacji życia poza Ziemią. Jaki stopień inteligencji jest wyczuwalny przez ludzi to inna kwestia. Nasza planeta mogłaby być arterią dla obcych działających w innym kanale, z tego co wiemy... Międzywymiarowe podmioty pojawiające się w sferze naszego umysłu? Zdecydowanie.

Widziałem twój kalendarz na rok 2013 i muszę przyznać, że twoja sztuka wplątana w ten kalendarz jest bardzo podnosząca na duchu i po prostu wielka. Jak ci poszło z dopasowaniem grafik z miesiącami roku?

Cieszę się, że spodobał ci się kalendarz. Mamy opublikowany kalendarz może na dekadę z Amber Lotus, jednym z największych wydawców kalendarzy w Stanach Zjednoczonych. Są wspaniałymi, wrażliwymi ludźmi i proponują obrazy z tych ukazanych w książkach.

Twoja nadchodząca książka Net Of Being jest opisana w następujący sposób: "Jego malarstwo Net Of Being zainspirowane płonąca wizją nieskończonej sieci bóstw podczas podróży z ayahuaską, osiągnęła miliony jako okładka i wypełnienie nagrodzonego Grammy, z potrójną platyną albumu Toola - 10,000 Days." Mógłbyś o tym opowiedzieć i o roli Ayahuaski w procesie tworzenia?

Ayahuasca i inne sakramentalne enteogeny: LSD, meskalina, psylocybina, DMT są zdolne do katalizy wizjonerskich doświadczeń mistycznych. Wizje, które ludzie napotykają podczas tych podróży są często głęboko symboliczne. Pochodzenie wszystkich religii świata i tradycje sztuki sakralnej jest mistycznym stanem wizjonerskim. Mojżesz spotkał płonący krzew i usłyszał głos Boga. Anioł zstąpił do Maryi ogłosić przyjście na świat świętego dziecka, które urośnie w jej łonie. Mohhamed podróżował przez siedem niebios.  Odkrycie transcendentalnego królestwa początkowo zadziwia, później zmusza nas do dzielenia się tym objawieniem z innymi.

W Net Of Being pojawia się dyskusja o połączeniu między ludźmi i nasza jednością, życiem i wszechświatem. Mógłbyś podzielić się przemyśleniami na temat naszego związku z innymi oraz z wszechświatem?

Książka śledzi łuk rozciągającego się stanu wzajemnego połączenia, zaczynając od własnego ja, związku z partnerem, rodziną, całym społeczeństwem, Duchem Świata i Kosmiczną Kreatywnością. To zagnieżdżone skorupy tożsamości.

W jakiej muzyce, filmach i książkach znajdujesz pocieszenie, inspiracje i rezonację o własnym istnieniu? 

Muzyka: Bach, Beethoven, Shubert, Shpongle, Philip Glass, Moby, Tool
Filmy: Avatar, Ground Hogs Day, 2001: A Space Odyssey, Forest Gump, wszystko w czym występuje moja córka Zena
Książki: Alone with the Alone Henry'ego Corbina, No Two is Peace Adi'ego Da'y, The Integral Vision Kena Wilbera, Evolutionary Enlightenment Andrewa Cohena, Self Liberation Through Seeing with Naked Awareness Johna Reynoldsa, Foundations of Tibetan Mysticism Lamy Govinda.

Książki, które były bardzo pomocne Allysonowi i mnie: Transforming Depression Davida Rosena i Healing Back Pain Johna Sarno.

cdn...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz